"1:1"(едно към едно) е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител имат свое електронно устройство и свързан към него персонален профил. Моделът разглежда използването на дигиталните технологии като ресурс и платформа, а не като самоцел. “1:1” предполага, че учителите и учениците имат достъп до цялото съдържание, което интернет предлага (или друг набор от съдържание).
При прилагане на модела ученици и учители:- имат персонален преносим компютър и постоянен достъп до интернет;
- учат, работят и общуват в групи, както в класната стая, така и извън нея;
- създават продукти, в които се използват знанията и уменията им от различните учебни предмети;
- прекарват времето си пред екрана по смислен начин и овладяват най-съвременни дигитални инструменти;
- са в сигурна среда, физически и онлайн;
- планират учебните занятия съвместно.
По подобен модел са създадени иновативни училища по света - в САЩ, Нидерландия, Финландия, Швеция и други страни. Стотици общини в същите държави вече са направили модела стандарт за образователните си организации. Тези образователни системи традиционно държат челните места в класациите за дигитални умения и дигитализиране на публичния сектор и бизнеса, а учениците се славят с висока функционална грамотност.
Как се прави?
Първа стъпка
Използване на облачна услуга по смислен начин в образователната институция;
Втора стъпка
Запознаване на ръководството и екипа на училището, който ще работи по модела, с плана и етапите по въвеждането му;
Трета стъпка
Установяване на нивото на готовност на училището да внедрява модел 1:1;
Четвърта стъпка
Обучение на училищния екип, включващо сертифициране по международни стандарти за работа в облачна среда и подготовка за работа по модела 1:1 и други, ако е необходимо;
Пета стъпка
Осигуряване на персонални устройства за учителите и учениците;
Шеста стъпка
Предварителна подготовка на уроците - разработване на учебен план съвместно от всички преподаватели, работещи по модела и непрекъснат процес по повишаване на квалификацията на екипа.